Op dit blog vind je alleen de standaard lijst eerste 6 weken Fodmap (koolhydraat)-arme produkten, die veilig zijn om te eten zonder last te krijgen van PDS (spastische darm). deze lijst komt van de sites die je bovenaan mijn pagina vindt.

Bij de LABELS (linker kolom) kun je makkelijk informatie en recepten vinden, die ik tijdens mijn 6 weken Fodmap heb gemaakt.
omdat mijn gezin niet mee hoeft te eten met mij, zij kunnen immers alles gewoon eten... heb ik onderaan elk recept een makkelijke aanpassing gemaakt, zodat je vrij eenvoudig, toch 2 verschillende maaltijden kunt koken, binnen bijna dezelfde kooktijd.

zondag 10 januari 2016

Recept : Tomatensoep (*)

Dit is een eenvoudig recept (1 ster*) en ik heb er ongeveer 15-25 minuten over gedaan.
1.5 liter soep

wat over is, eet ik de dag erna weer en de rest is voor in de vriezer voor andere dagen. dat scheelt tijd !



Keuken spullen : 
  • diepe pan
  • staafmixer
    Boodschappenlijstje
      • doosje roma tomaten
      • 1/2 fles tomaten passata (biologisch)
      • verse tijm
      • verse basilicum
      • beetje chilipoeder / rode peper
      • zout en peper
      • lactosevrije slagroom / melk
      • 300ml heet water
      • naar keuze : rundergehaktballetjes rollen zonder toevoegingen, dus puur!
      Werkwijze

      • giet heet water over de tomaten, laat even staan en giet ze af. laat ze 'schrikken' met ijskoud water.
      • de schilletjes laten nu makkelijk los, haal ze er af en verwijder het kroontje
      • Doe een eetlepel olie in de pan (kan ook weggelaten worden
      • laat de tomaten op middelhoog vuren wat garen/zacht worden
      • doe er de passata, een beetje lactosevrije room en 300ml heet water bij.
      • pureer dit met een staafmixer
      • ga het nu op smaak maken, ik nam 3 takjes thijm, 4 takjes basilicum, 1/2 tl. zout , beetje peper, en een klein beetje chilipoeder. pureer dit ook erbij met de staafmixer. blijf proeven en toevoegen tot naar je smaak is. erbij kan altijd, er af niet.....
      • doe er nu de gehaktballetjes bij en laat het garen tot de balletjes gaar zijn.
      • bij het opdienen kun je er bijvoorbeeld een druppeltje lactosevrije room en een blaadje basilicum op leggen.

      AANPASSING VOOR MEE-ETERS:
      • houd voor jezelf 2 kommen (fodmap-arm dus) apart
      • doe nu bij de andere eters wat uienpoeder, italiaanse kruiden of wat men ook lekker vindt.

      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten